I (Mihai Eminescu, "Gandind la tine")
1. Sinonime: viata = trai; clipa = moment, secunda; etern = vesnic; zambitoare = surazatoare, ademenitoare;
2. Cratima în versul: " Vedea-vor ochii-mi  înca-o data oare". Prima cratima realizeaza inversiunea verbala la viitor "vedea-vor", urmatoarele doua cratime leaga doua cuvinte pronuntate fara pauza (DOOM-2): "ochii-mi", "înca-o data". Rolul prozodic al cratimei consta în pastrarea masurii si a ritmului versurilor , iar stilistic, reda muzicalitatea poeziei.
3. Sens conotativ cu substantivele "noapte" si "ochi": *S-a trezit cu noaptea-n cap. -*Îndata ce razele soarelui se ivira, micuta Elena facu ochi.
4. Expresii / locutiuni care contin cuvantul "viata": cu pretul vietii; plin de viata; cand ti-e viata mai draga; a fi între viata si moarte;
5. Imagini artistice ale iubitei: "Frumosul trup, - femeie zambitoare!-"; "Tu, blond noroc al unui vis desert".
6. Tema iubirii/ motivul visului;
7. Figura de stil: "Amar etern" este epitetul unui adjectiv substantivizat si exprima starea de profunda tristete provocata de esecul în dragoste, regretul amar ca iubita l-a parasit.
8. Strofa a doua începe cu o exclamatie retorica a eului liric - "De ce în noapte glasul tau îngheata!"-, cu nuanta de adresare directa catre iubita care nu-i mai este alaturi. Urmatoarele versuri se constituie într-o ampla si patetica interogatie retorica, din care se desprinde starea de tristete profunda care îl macina. Adresarea directa este evidentiata afectiv de vocativul urmat de un epitet caracterizator: "- femeie zambitoare". Inversiunea "vedea-vor" are rol de a mentine rima si ritmul poeziei, iar cratima din structura "ochii-mi" are rolul de a mentine masura versului. Eul liric contureaza succint dar sugestiv portretul iubitei prin epitete - "Frumosul trup, - femeie zambitoare!"-, exprimand nostalgia dupa iubirea pierduta, iar timpul petrecut împreuna este comprimat la "o clipa". Starea meditativa a poetului este data de constructia la viitor: "vedea-vor", melancolia fiind sugerata de verbul la trecut "a fost".
       Limbajul artistic este specific eminescian, expresiv nu numai prin podoabe stilistice, ci si prin valorificarea limbii la nivel sintactic, folosind inversiuni : "vedea-vor", "frumosul trup".
Lirismul subiectiv se defineste prin marcile lexico-gramaticale ale eului liric, reprezentate de verbe si pronume la persoana I singular: "sa strang", "-mi".
9. Semnificatia titlului: Ca majoritatea sonetelor eminesciene, titlul preia incipitul poeziei si este alcatuit dintr-un verb la gerunziu, "gandind",care exprima permanentizarea actiunii si pronumele de persoana a II-a "la tine", numind persoana asupra careia se rasfrange sentimentul de iubire.
10. Trasaturi romantice:
* tema iubirii neîmplinite
*motivul visului
*nefericirea eului liric din cauza imposibilitatii realizarii cuplului erotic
* stari interioare de o sensibilitate excesiva
*prezenta unor procedee artistice si figuri de stil tipic romantice: interogatia/exclamatia retorica; epitetele care compun portretul iubitei
II. "Scoala cea mai buna e aceea  în care înveti înainte de toate a învata." (Nicolae Iorga, "Cugetari").
Sunt de acord cu afirmatia lui Nicolae Iorga - "Scoala cea mai buna e aceea  în care înveti înainte de toate a învata."-, în sustinerea careia aduc urmatoarele argumente:
in primul rand, excluzand imperativul de a sti sa scrii si sa citesti, trebuie sa te deprinzi sa-i asculti pe ceilalti, sa poti prelua învataturi si sa ai capacitatea sa deosebesti ce e bine sa retii si ce nu.
       In al doilea rand, educatia omului începe odata cu primele clipe de viata, iar prima etapa organizata o constituie perioada prescolara, de aceea a ramas perfect valabil proverbul "cei sapte ani de acasa". Scoala întregeste paleta complexa a educatiei într-un mediu institutionalizat, unde rigoarea, disciplina si programul ordonat formeaza personalitati sanatoase si competitive pentru societate.
       Pe de alta parte, orice elev trebuie sa-si organizeze timpul de învatare, altfel se creeaza o confuzie totala, se pierde controlul asupra notiunilor si conceptelor ce trebuie însusite, riscul fiind acela al unei munci haotice si de aceea total ineficiente.
       În concluzie, foarte important este faptul ca mai întai trebuie sa înveti cum sa înveti, adica sa stii sa discerni prioritatile si interesele în directia scopului pe care fiecare om îl are în viata.